Monday, December 13, 2010

Aduhai Lidah oh Lidah.....

“jgn pandai ckp ja tp perlakuan sbliknya………”

Emmm, sedih juga ye bila kita bagi seseorang nasihat atau teguran.  Tapi akhirnya kata kata dkt atas tu pulak yang dia balas. Kekadang saya tak faham, napa ada sebahagian manusia ni suka sgt fikir ‘–ve’  pada org lain. Niat kita hanya nak membantu utk meleraikan sesuatu masalah.. kalau tak dapat nak selesaikan cukuplah utk jadi teman bicara agar masalah yg ditanggung tu akan ringan sedikit dekat kepala…  atas wujud naluri kemanusiaan ni, maka secara spontan beri nasihat dan cadangan tapi lain plak dibalas dengan kata yg betul2 menyakitkan hati…sabar je lah..
Sebelum mengeluarkan kata2 yg anda belum fikir samaada buat org terkilan dan terasa, baik senyap je… LIDAH tuh TIDAK BERTULANG,  NAMUN LEBIH TAJAM MENGALAHKAN SEBILAH PISAU!! So berwaspada sebelum mengeluarkan kata2 dlm hati sndiri…
Pada org yg meragui apa yg saya cakap dan tulis… takpe, hanya Allah yg tahu sejauh mana perjalanan seharian yg telah saya buat…=)..jgn mudah tuduh org tanpa kenal diri sebenar org tersebut….
 “belajar utk pandang +ve org lain… jgn terus menuduh sebaliknya… kan dosa tu.., sedangkan anda tak tahu sejauh mana kehidupan sebenar org tuh… apa yg berlaku sekiranya kata2 anda tadi bertentangan dgn kehidupan rutin seharian org tuh???  Sudah sanggup terima balasan atas mudahnya lidah mengeluarkan kata2 yg tidak baik????…”
xpe.. anggap dan tanam dlm minda, semua yg berlaku hanyalah ujian semata2 dari-NYA…
so, kita akan lbh tabah menghadapi setiap mslh terutama mslh yg berkait dengan sesama insan ni…=)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...