Sunday, January 30, 2011

Boring time...hehe...

Bismillahirrahmanirrahim… Assalamualaikum w.b.t...waaahh... lama juga dah tak buka blog ni..hehe... erm, dah nak masuk bulan 2 nih.. wah, awal tahun ni memang sibuk sangat2... tak lama lagi nak masuk Maulidul Rasul.. ada pertandingan nasyid lagi.. hehe... I love to sing..haha...tp tak lah merdu sangat..hehe.. sekadar memecah sunyi tu boleh lah...hehe.. ni, saya letak lirik nasyid utk pertandingan nanti..hehe..

Di malam indah
Langit berbintang
Bulan Purnama bercahaya...
Kulihat ciptaanMu
Kusyuk hatiku
Kumula menyedari...
Kumemahami, KewujudanMu
Kekudusan Cintamu..
NamaMu (Allah)
FirmanMu (Allah)
Kutatang, Kusemadikan..
Di menara hati
Teguh terkunci
Kusimpan kukuh rapi..
Kini ku bagaikan ranting kekeringan rapuh dimamah bumi
Menunggu tiba limpah kurniaMu
SyahadahMu yang Maha Suci
Bersama sama..
Zat IradatMu
walau seribu tahun lagi....

wah... tgah menaip lirik ni, menyanyi lah pulak..hehe.. tak pe, buang boring katekan...hehe.. rasa malas pun ade gak tahun ni... malas nak angkat kol, malas nak balas mesej..sampai tak kisah sangat kalau hp tertinggal...tp bila tertinggal tu, mula lah risau pulak... adoyai..hehe... maaf yer kepada yg kena..hehe.. skarang ni tengah cuti.. harap lepas cuti ni sumanya owkey..hehe.. tp saya rasa lebih baik kalau mcm tu, jarakkan berhubungan selalu.. bak kata seseorang, smakin jauh semakin rindu...rindu ker??hehe.. ntah lah..haha.. but, I miss all of my friend so much... bila lah nak lepak sama lagi.. nak kena tunggu bulan 4 lah ni..hehe.. tp tak pe, walaupun berjauhan tp kita tetap dekat..haha.. bak kata seseorang, sharing is caring, n caring is loving..hehe...pandai pulak sambung ayat caring tu eh..hehe..dier ni salu ajak pergi rumah n lepak2x..hehe..org panggil dier ni ngin2x...hehe.. miss u so much at IKMAS there...hehe.. n yg sorang ni, kalau bab makan agar2 baik jgn tengok..hehe.. memang menawan kalbu sgat kerja tuh..haha...tp kalau dah selongkar barang kite, memang lama sangat.. ni, kalau jd cikgu disiplin, mau sampai mlm baru habis spotcheck...hehe..org panggil dier ni mbek2x..haha.. miss u at Maktab Perlis there...hehe.. yg sorang ni pulak, memang kecil kecil cili padi..hehe.. cian gak tgok dier ni, memang byk gak name dier, kejap ctam, kejap kecik..hehe..tp dier ni leh tahan gak, pandai menjawab..kalau saya lah, diam je kot...haha..dier ni kelas sebelah je..tp suara, adoyai, memang leh dengar smpai sebelah..hehe.. kalau tak de dier ni memang sunyi sangat..hehe.. first time dier ni gtau nak pindah skolah, happy sgat2x..hehe.. almaklum lah lama tak jumpa...hehe..u r my sweet friend lah...hehe..yg sorang lagi ni.. erm, memang sekepala habis... turun skolah sama, balik pun sama..hehe.. n she's da most knowing anything about me..haha.. boleh jadi diari saye ni..haha.. kalau jumpa kucing, adoi, kalau ada yg lemah jantung, mau nak pengsan kalau dier dah jerit...haha..org panggil dier ni cina.. nape? ade lah sebabnya(kalau dier baca ni, mau nak kena cekik)..hahaha..tp dier ni lah my best among da best...hehe.. yg sorng ni, best juga lepak dgn dier.. yg ni tak tau nama kiut..haha.. I call her Akma..haha..kalau dah bukak mulut, memang byak story morry tuh..hehe... dier ni pun mudah memahami...n mudah sekepala..haha.. yg sorang ni, erm, nama die Ckin, skrang ni dier kat Matrik labuan...pandai sgat dier ni, lebih2 lagi subjek kimia..haha.. salu marah kalau saya cakap kimia tak best... suka tgok dier melanting(alah, melenting grau2 je)haha...dier ni, cerewet ckit..haha.. kalau dah kata nak tuk, memang nak sgat2x... geng melepak sbelum spm gak ni.. buat release tension sblum nak exam..haha.. yg ni pulak, pendiam ckit.. susah nak korek rahsia anak dare sorang ni..nama die Rin..hehe..but, she can't hide from me..hehe..walaupun dier tak g tau, tp saye boleh hidu..haha.. tak per, juz wait n see...hahaha.. penyabar pun dier gak, salu kena buli dgn saya, ckin n aja...haha.. dier ni memang tak suka makan sayur n belacan...hehe.. hah, si aja ni pulak.. mcm2 kerenah..haha.. dier ni jenis yg what she say, she will do..hehe..payah2x.. tp tak per, janji dier bahagia..haha.. dier ni lah yg paling senang nak d kenal sebarang perubahan dalam diri..mudah sgt nak dkesan.. tp memang sporting sangat2 lah semua kwn2 nih...hehe.. yg last skali, erm.. seseorng yg istimewa..haha..sapa?haha.. org kate dier ni tikus..haha.. ntah kenapa lah, dier sendiri pun tak tau...haha.. lucu pun de gak bila first time tau... dah lah gambar profile dkat fb dulu saya memang guna minnie mouse..mula2 memang da gak yg kate, ade makna gmbr tu.. blur lah mulanya.. lama2 tau gak, pas tu tukar...haha...dier ni kdg2 mcm tak der perasaan..haha..tp kalau dah berperasaan, tak dapek den nak nolong eh..haha...tak pernah terfikir kan rapat sbb lepas drjah 6 memang langsung tak berhubung lagi..hehe.. tp tu lah, kalau dah kepala jenis yg nakal ni, mudah ckit nak sekepala...haha... dier baik sgat dkt saya, kdg2 rasa tak layak pun da gak..haha..syg kamu...hahaha.... tp, saya bersyukur sgt2 sebab dberi org2 yg baik dan sgat memahami saya...hehe... love all of you...hehe.. terima kasih sbb sudi berkawan dan dekat dgn saya serta boleh bertahan dgn perngai saya...haha.. kamu semua memang da best since year 6...haha.. semoga kita semua berjaya dalam apa2 bidang yg diceburi.. dan sentiasa diredhai Allah.. amiin...

Sejenak.....

Assalamualaikum...Bismillahirrahmanirrahim...

" Lebih baik mata itu buta jika tidak menghargai keindahan dan ayat-ayat Allah s.w.t.
Lebih baik telinga itu pekak jika tidak mendengar nasihat-nasihat Allah s.w.t.
Lebih baik anggota badan itu mati jika tidak melaksanakan segala suruhan Allah s.w.t.
Barangsiapa mengaku empat perkara tanpa disertai dengan empat perkara yang lain, maka dia adalah pembohong. Barangsiapa mengaku cinta syurga tetapi tidak beramal dengan ketaatan, maka dia adalah pembohong.
Barangsiapa yang mengaku cinta Rasulullah saw tetapi tidak cinta kepada ulama dan kaum faqir, maka dia adalah pembohong.
Barangsiapa yang mengaku takut pada neraka tetapi tidak meninggalkan maksiat, maka dia adalah pembohong.
Dan barangsiapa yang mengaku cinta kepada Allah swt tetapi berkeluh-kesah dari bala, maka dia adalah pembohong. "

-Al-Imam Ghazali-

jumpa kata2 ni time layan artikel2 kat iluvislam.com tadi.
seram... meremang rasanya bulu roma...kecut rasanya perut...takut...
di mana agaknya tahap kita?? kita boleh agak sendiri...
saya tak mahu jadi org munafik... saya juga xmahu anda menjadi golongan yg munafik..
saya mengimpikan kita semua bersama2 menuju syurga Allah.

wahai yg bergelar sahabat,
andai aku lalai, peringatkanlah aku tentang hukuman Allah...
andai aku terleka, ingatkanlah ingatanku tentang azabnya...
andai aku hampir tewas, kuatkanlah semangatku dengan mengingatkan akan manisnya syurga Allah...
andai harapanku seolah2 kian punah, sokonglah dan pimpinlah aku agar terus dekat dgn cintaNya...
kerana aku cuma insan biasa... yg cukup lemah...
kerana imanku masih begitu nipis... begitu mudah goyah...
lalu andai suatu saat aku seolah hilang arah, jgn kau biarkan aku berterusan begitu...
kerana yg bernama sahabat itu aku perlukan bukan utk setakat mengembirakan hidup ini,
mencorakkannya dgn keceriaan seindah pelangi...
tetapi seorang yg bernama sahabat itu juga aku perlukan utk bersama2 bertaut hatinya dgn hatiku,
sehaluan denganku...
utk mengejar dan meraih cinta Allah...
sama-sama berjuang menuju ke syurgaNya...
aku perlukan ingatan drmu sahabatku...=)
.

Monday, January 17, 2011

Tersenyumlah, wahai hati yang remuk....

Bismillahirrahmanirrahim… Assalamualaikum w.b.t...



Teruntuk insan yang hatinya sedang diremukkan
Sapu air matamu yang mengalir deras
Redam bara emosi yang bergejolak memanas
Engkau tercipta bukan untuk menangisi zaman.

Ataupun menyesali duka lara
Usah tenggelam dalam kubangan nestapa
Jika cintamu mengalami kegagalan
Jika ta’arufmu kandas di jalan.

Tersenyumlah...
Awan hitam selalu menyimpan pelangi
Begitupun Sang Penggenggam nyawa
Dia selalu punya rahasia dan bijaksana
untuk membuat dewasa makhluk-Nya.

Cinta suci sedang menunggumu
Tetapi engkau harus sabar menantikan
Cinta itu akan menjemputmu
Di masa yang telah Dia rencanakan.

Teruntuk yang hatinya sedang diremukkan
Jangan berikan celah pada syaitan
yang membuat semangatmu terlemahkan
Perihnya duka bukanlah isyarat runtuhnya langit
Ataupun robeknya kulit bumi.

Allah menempa pribadi tangguhmu
Dalam butiran air matamu
Dalam jeritan derita batinmu
Dalam rintihan sesaknya nafasmu.

Teruntuk yang hatinya sedang diremukkan
Pasang surut laut adalah kepastian
Tawa dan tangis adalah kewajaran
Takdir-Nya menjadikan makhluk berpasangan.

Sebuah ketetapan Sang Penguasa
Jika engkau tak dapatkan pasangan di dunia
Bukan berarti Allah memberimu petaka
Tapi Dia sedang menyiapkan makhluk terindah
Yang menantimu di Jannah
Yang kan menemani jiwamu yang resah

Tersenyumlah...
Dalam kesabaran munajad panjangmu
Meski  tajamnya duri mencabik-cabik lukamu
Meski remuk redam menyerang hatimu.

Friday, January 14, 2011

Hati Dan Akal Bicara Cinta..

Bismillahirrahmanirrahim… Assalamualaikum w.b.t...
Di sebuah pondok usang milik seorang hamba,akal dan hati berbual berkenaan kasih dan cinta..

Akal:Assalamualaikum, sahabat.

Hati:Waalaikumussalam...

Akal:Apa khabar iman anda?

Hati terdiam...

Akal bertanya lagi.

Akal:Apa khabar iman anda?

Hati:Kurang sihat mungkin

Akal:Mengapa?

Hati:Aku merindui dia segenap jiwaku...

Akal:Dia ya...ng mana, sahabatku?

Hati:Kedua dia.Dia yang hakiki,juga dia yang entah kemana akhirnya...

Akal:Tidak mengapa,Itukan fitrah manusia.

Hati:Tapi rinduku kepadanya kadangkala membuat jiwaku runsing.Fikiranku jauh ke angkasa.Kadangkala ketika beribadah juga aku teringtkn dia.

Akal:Cintamu padanya, juga cintamu padaNYA,cinta padaNYA kan yang lebih utama.

Hati:Tapi..Aku benar  cinta dia.Aku benar rindu dia.Aku mencintainya kerana Allah. Kami saling menasihati kepada kebaikkan. Aku mahu mengejar syurga bersamanya.

Akal: Apa makna cinta?

Hati: Kasih dan sayang.

Akal: Bagiku cinta itu gila.

Hati: Mengapa pula?

Akal: Apabila kita mencintai seseorang, kita asyik teringatkan dia. Apa yang dikata jangan, sebaik mungkin kita elakkan. Apa yang diminta,seboleh mungkin kita usaha. Bila ada yang lain mendekati, bergelodak rasa cemburu. Apa kau rasa begitu?

Hati: Ya.Begitu yang aku rasa.

Akal: Apa yang kau tahu apa pula ibadah?

Hati: Orang kataa ibadah itu taat dan patuh.

Akal: Ibadah juga adalah cinta.

Hati: Bagaimana yang dimaksudkan begitu?

Akal: Ibadah itu cinta. Berkasih-kasihan dengan Tuhan.

Hati terdiam lagi..

Hati: Jadi...Apa sebenarnya yang ingin kau sampaikan wahai akal?

Akal: Fikirkan,kalau benar kau mncintainya kerana Allah,apa kau mngdu kepadaNYA?

Hati: Aku puas sudah berdoa. Aku mendoakannya empat puluh kali setiap hari. Siang dan malam! Tegas hati..

Akal: Apa kau berdoa kepadaNya hanya kerana apabila kau terasa jauh denganya? Apa kau hanya melipat kali gandakan ibadahmu ketika jiwamu rasa tak tenang?

Hati diam dan tertunduk...

Akal: Bagaimana boleh kau katakan cintamu kerana Allah. Sedangkan kau mengabaikan Dia ketika cintamu denganya sedang indah bercahaya. Sabarlah wahai hati. Doamu mungkin tidak makbul sekelip mata. Barangkali Allah ada hadiah yang lebih berharga untukmu!....

Kisah Rasulullah Sebagai Pengajaran...

Bismillahirrahmanirrahim… Assalamualaikum w.b.t...
1) Kalau ada pakaian yang koyak, Rasulullah menampalnya sendiri tanpa perlu menyuruh isterinya. Beliau juga memerah susu kambing untuk keperluan keluarga mahupun untuk dijual.

2) Setiap kali pulang ke rumah, bila dilihat tiada makanan yang sudah siap di masak untuk dimakan, sambil tersenyum baginda menyinsing lengan bajunya untuk membantu ister...inya di dapur. Sayidatina 'Aisyah menceritakan "Kalau Nabi berada di rumah, beliau selalu membantu urusan rumahtangga.

3) Jika mendengar azan, beliau cepat-cepat berangkat ke masjid, dan cepat-cepat pula kembali sesudah selesai sembahyang."

4) Pernah baginda pulang pada waktu pagi. Tentulah baginda amat lapar waktu itu. Tetapi dilihatnya tiada apa pun yang ada untuk sarapan. Yang mentah pun tidak ada kerana Sayidatina 'Aisyah belum ke pasar.
Maka Nabi bertanya, "Belum ada sarapan ya Khumaira?" (Khumaira adalah panggilan mesra untuk Sayidatina 'Aisyah yang bererti 'Wahai yang kemerah-merahan')
Aisyah menjawab dengan agak serba salah, "Belum ada apa-apa wahai Rasulullah." Rasulullah lantas berkata, "Jika begitu aku puasa saja hari ini." tanpa sedikit tergambar rasa kesal di wajahnya.

5) Sebaliknya baginda sangat marah tatkala melihat seorang suami memukul isterinya. Rasulullah menegur, "Mengapa engkau memukul isterimu?"
Lantas soalan itu dijawab dengan agak gementar, "Isteriku sangat keras kepala. Sudah diberi nasihat dia tetap degil, jadi aku pukul dia."
"Aku tidak bertanya alasanmu," sahut Nabi s. a. w. "Aku menanyakan mengapa engkau memukul teman tidurmu dan ibu kepada anak-anakmu?"

6) Pernah baginda bersabda, "sebaik-baik lelaki adalah yang paling baik dan lemah lembut terhadap isterinya." Prihatin, sabar dan tawadhuknya baginda dalam menjadi ketua keluarga langsung tidak sedikitpun menjejaskan kedudukannya sebagai pemimpin umat.

7) Pada suatu ketika baginda menjadi imam solat. Dilihat oleh para sahabat,pergerakan baginda antara satu rukun ke satu rukun yang lain amat sukar sekali. Dan mereka mendengar bunyi menggerutup seolah-olah sendi-sendi pada tubuh baginda yang mulia itu bergeser antara satu sama lain. Sayidina Umar yang tidak tahan melihat keadaan baginda itu langsung bertanya setelah selesai bersembahyang,

"Ya Rasulullah, kami melihat seolah-olah tuan menanggung penderitaan yang amat berat, tuan sakitkah ya Rasulullah?"
"Tidak, ya Umar. Alhamdulillah, aku sihat dan segar."

"Ya Rasulullah...mengapa setiap kali tuan menggerakkan tubuh, kami mendengar seolah-olah sendi bergeselan di tubuh tuan? Kami yakin engkau sedang sakit..." desak Umar penuh cemas.

Akhirnya Rasulullah mengangkat jubahnya. Para sahabat amat terkejut. Perut baginda yang kempis, kelihatan dililiti sehelai kain yang berisi batu kerikil, buat menahan rasa lapar. Batu-batu kecil itulah yang menimbulkan bunyi-bunyi halus setiap kali bergeraknya tubuh baginda.

"Ya Rasulullah! Adakah bila tuan menyatakan lapar dan tidak punya makanankami tidak akan mendapatkannya buat tuan?" Lalu baginda menjawab dengan lembut, "Tidak para sahabatku. Aku tahu, apa pun akan engkau korbankan demi Rasulmu. Tetapi apakah akan aku jawab di hadapan ALLAH nanti, apabila aku sebagai pemimpin, menjadi beban kepada umatnya?"

"Biarlah kelaparan ini sebagai hadiah ALLAH buatku, agar umatku kelak tidak ada yang kelaparan di dunia ini lebih-lebih lagi tiada yang kelaparan di Akhirat kelak."

8) Baginda pernah tanpa rasa canggung sedikitpun makan di sebelah seorang tua yang penuh kudis, miskin dan kotor.

9) Hanya diam dan bersabar bila kain rida'nya direntap dengan kasar oleh seorang Arab Badwi hingga berbekas merah di lehernya. Dan dengan penuh rasa kehambaan baginda membasuh tempat yang dikencing si Badwi di dalam masjid sebelum menegur dengan lembut perbuatan itu.

10) Kecintaannya yang tinggi terhadap ALLAH swt dan rasa kehambaan yang sudah sebati dalam diri Rasulullah saw menolak sama sekali rasa ke tuanan.

11) Seolah-olah anugerah kemuliaan dari ALLAH langsung tidak dijadikan sebab untuknya merasa lebih dari yang lain, ketika di depan ramai mahupun dalam keseorangan.

12) Pintu Syurga telah terbuka seluas-luasnya untuk baginda, baginda masih lagi berdiri di waktu-waktu sepi malam hari, terus-menerus beribadah hinggakan pernah baginda terjatuh lantaran kakinya sudah bengkak-bengkak.

13) Fizikalnya sudah tidak mampu menanggung kemahuan jiwanya yang tinggi.Bila ditanya oleh Sayidatina 'Aisyah, "Ya Rasulullah, bukankah engaku telah dijamin Syurga? Mengapa engkau masih bersusah payah begini?"

Jawab baginda dengan lunak, "Ya 'Aisyah, bukankah aku ini hanyalah seorang hamba? Sesungguhnya aku ingin menjadi hamba-Nya yang bersyukur."

Thursday, January 13, 2011

Jadikan Aku seindah wanita solehah...

Bismillahirrahmanirrahim… Assalamualaikum w.b.t...Indahnya kalammu wanita solehah yang berjuang disisi mujahid soleh.....“Seindah perhiasan dunia adalah wanita yang sholehah,”

Kumulakan warkah ini dengan bait indah yang ditinggalkan Rasulullah saw kepada seisi alam. Wanita solehah! Idaman semua muslimin di alam maya ini..

Alhamdulillah, itulah anjuran Islam yang kita cintai, pilihlah wanita yang mampu menyejukkan pandanganmu dan juga baitul muslim yang bakal dibina tika sampai saat itu, insyaAllah.

”Dinikahi seorang wanita itu kerana empat perkara hartanya, keturunannya, kecantikannya dan agamanya. Maka pilihlah hal keagamaannya, maka beruntunglah kedua-dua tanganmu..”

Wanita solehah idaman mujahid soleh yang malunya menjadi perisai dirinya yang zikirnya menjadi penawar dirinya tak gentar di acah mehnah duniawi kerana dia rindukan wangian syurgawi dia berpegang pada janji yang terpatri di lubuk hati....

Telah dinukilkan panduan sepanjang zaman, itulah lirikan utama buatmu memilih calon isteri. Tiap baris itu telah menjadi hafalanku sejak aku mengenali dunia baligh ini.

Jika harta yang kau idamkan, ketahuilah diriku tidak punya apa-apa harta di dunia ini melainkan ilmu agama yang telah dititipkan buatku oleh umi dan abah. Tiada harta untuk kupersembahkan...hanya ketenangan yang mampu aku sediakan buatmu kerana aku pernah terbaca kata-kata ...

"Dan di antara tanda-tanda kekuasaan Nya ialah Dia menciptakan untukmu isteri-isteri dari jenismu sendiri, supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya, dan dijadikannya di antaramu rasa kasih dan sayang.¨ (lah-Rum: 21)

Jika keturunan yang mulia itu yang kau dambakan, ketahuilah jua aku di bawah pengawasan Allah sebagai penjaga mutlak diriku. Aku adalah keturunan mulia, ayahanda Nabi Adam as dan bonda Hawa as, sama seperti mu.

”... maka bertawakkallah kepada Allah, sesungguhnya Allah mengasihi orang yang bertawakal kepadaNya. Jika Allah menolong kamu maka, tiada seseorangpun yang boleh menghalang kamu, dan jika ia mengecewakan kamu, maka siapakah yang dapat menolong kamu sesudah Allah (menetapkan demikian) ? dan ingatlah kepada Allah jualah hendaknya orang yang beriman itu berserah diri...” (Ali Imran : 159-160)

Kecantikan, itulah pandangan pertama setiap insan. Malah aku meyakini bahawa kau juga tidak terlepas seperti insan yang lain. Ketahuilah, jika kecantikan itu yang kau inginkan daripada diriku, kau telah tersalah langkah. Tiada kecantikan yang tidak terbanding untuk kupertontonkan padamu. Telah aku hijabkan kecantikan diriku ini dengan amalan ketaatan kepada tuntutan agama yang kucintai. Kau hanya membuang masa jika kau menginginkan kecantikan lahiriah semata-mata.

Aku memerlukan engkau untuk bersama-samaku menegakkan dakwah islamiyyah ini, dan aku merelakan diri ini menjadi penolongmu untuk membangunkan sebuah markas dakwah dan tarbiyyah ke arah jihad hambaNya kepada Penciptanya yang agung. Pendirianku...pernikahanku akan ku jadikan medan pencarian ilmu agama sebagai risalah demi meneruskan perjuangan Islam. Aku masih kekurangan ilmu agama, tetapi berbekalkan ilmu agama yang telah dibekalkan ini. Aku ingin menjadi isteri yang sentiasa mendapat keredhaan Allah dan suamiku untuk memudahkan aku membentuk usrah muslim antara aku, suamiku dan anak-anak untuk dibaiahkan dengan ketaatan kepada Allah Yang Maha Esa. Aku bercita-cita bergelar pendamping solehah, seperti mana yang dijanjikan Rasul,

" Semoga Allah memberi rahmat kurnia kepada lelaki yang bangun di tengah malam lalu dia sembahyang dan membangunkan isterinya, maka sekiranya enggan juga bangun untuk bersembahyang, dia merenjiskan air ke mukanya. Semoga Allah memberi rahmat kurnia kepada wanita yang bangun di tengah malam lalu bersembahyang dan membangunkan suaminya. Maka jika dia enggan, dia merenjiskan air kemukanya." (Riwayat Abu Daud dengan Isnad yang sahih)

Renungilah FirmanNya ini, lalu kau akan tahu hakikat diriku dan dirimu dipertemukan oleh Allah atas namanya pertemuan.

“Hai sekalian manusia, bertakwalah kepada Tuhanmu yang telah menciptakan kamu dari diri yang satu, dan daripadanya Allah menciptakan isterinya; dan daripada keduanya Allah memperkembangbiakkan lelaki dan perempuan yang banyak. Dan bertakwalah kepada Allah yang dengan (mempergunakan) namaNya kamu saling meminta satu sama lain, dan (peliharalah) hubungan silaturrahim. Sesungguhnya Allah selalu menjaga dan mengawasi kamu.” (An Nisaa’ : 1)

" Kaum lelaki itu adalah pemimpin bagi kaum wanita, oleh kerana Allah telah melebihkan sebahagian mereka (lelaki) atas sebahagian yang lain (wanita), dan kerana mereka (lelaki) telah menafkahkan sebahagian
dari harta mereka".(An-Nissa':34)

Membenarkan seperti apa yang telah Dia katakan dalam QalamNya yang mulia. Aku meyakini bahawa engkau adalah pemimpin untukku. Jadikanlah suatu pernikahan itu sebagai asas pembangunan iman dan bukannya untuk memuaskan bisikan syaitan yang menjadikan ikatan pernikahan sebagai tunjang nafsu semata-mata. Moga diriku dan dirimu sentiasa didampingi kerahmatan dan keredhaanNya. Lakukanlah tanggungjawabmu itu dengan syura kesabaran, qanaah ketabahan moga kita akan menjadi salah satu daripada jemaah saf menuju ke syurga insyaAllah.

Aku tidak menginginkan hantaran bersusun, mas kahwin yang hanya akan menyebabkan hatiku buta dalam menilai erti kita dipertemukan oleh Allah atas dasar agama. Cukuplah seandainya, maharku sebuah Qalam Mulia, Al-Quran, kerana aku meyakini Qalam itu mampu memimpin rumahtanggaku dalam meraih keredhaanNya bukan kekayaan dunia yang bersifat sementara. Bantulah aku dalam menjayakan agama Allah, kerana ia adalah laluan untuk aku menyempurnakan separuh daripada agamaku, insyaAllah. Akhlakmu yang terdidik indah oleh ibu bapa dan orang sekelilingmu, itulah yang aku harapkan daripada kekayaan duniawi yang kau sediakan.

"Tidak lagi wujud keborosan dan kebakhilan kerana semuanya berada di dalam udara Qana'ah (berpuas hati dengan apa yang ada), redha dan yakin bahawa dunia ini bukanlah negara Janatunna'im. Lihatlah rumahtangga Rasulullah s.a.w kadang-kadang berlalu sebulan demi sebulan, pernah dapurnya tidak berasap kerana tidak ada bahan makanan yang dapat dimasak. Walaupun demikian susahnya, rumahtangga Rasulullah s.a.w tetap menjadi rumahtangga yang paling bahagia yang tidak ada tolok bandingnya hingga ke hari ini.

.::. Ya Allah, gembirakan kami dengan redhaMu.::.

15 Panduan Mengembang Sifat Sabar..


Bismillahirrahmanirrahim… Assalamualaikum w.b.t...
1.Jangan terlalu memikirkan mengenai masalah, sakit kepala dan kesakitan serta mengharapkan simpati dan perhatian daripada orang lain.

2. Terimalah hakikat bahawa lebih banyak perhatian yang anda berikan kepada perkara-perkara ini lebih teruklah keadaan anda nanti. Semua perkara akan menjadi kelam kabut dan hati anda terluka dan berasa tidak sabar kerana orang lain tidak ambil peduli.

3. Jangan fikir anda harus menunjuk kepada orang lain bahawa anda berada dalam keadaan yang betul dan dapat memenangi hati mereka dalam setiap perkara yang anda lakukan.

4. Terimalah hakikat betapa sukarnya untuk menyenangkan hati setiap orang pada setiap masa. Pastikan bahawa anda bersikap adil dan wajar dan biarkan masa menentukannya.

5. Jangan fikir anda mengetahui benar apa yang terbaik untuk orang lain.

6. Terimalah hakikat sementara anda boleh terus cuba memujuk, tetapi akan menimbulkan kesusahan untuk mengharapkan mereka melakukan apa yang anda hendakkan. Ini tentunya mencetuskan ketidaksabaran ke atas kedua-dua pihak.

7. Jangan memikirkan bahawa kerana terdapat mereka yang tidak bersetuju dengan anda, mereka bersifat tidak wajar terhadap anda.

8. Terimalah hakikat bahawa manusia berhak kepada pandangan yang dikemukakan. Anda mengharapkan mereka membenarkan anda mendapat hak yang sama itu.

9. Jangan fikirkan mengenai semua perkara buruk yang akan berlaku ke atas diri anda.

10. Terimalah keadaan bahawa setiap orang mempunyai masa rehatnya. Cuba lihat di luar daripada diri anda.

11. Bersimpati terhadap orang lain akan membantu anda bersifat lebih sabar.

12. Jangan fikirkan bahawa sifat yang tidak menentu itu (moodiness) dalam diri seseorang adalah terlalu penting.

13. Terimalah hakikat kadangkala diri kita yang baik inipun boleh mengalami sifat berubah-ubah atau tidak menentu itu. Hadapilah dengan tenang dan cubalah kawal sifat berubah-rubah diri anda itu.

14. Jangan fikir bahawa cita-clta dan apa yang anda kehendaki adalah terlalu penting.

15. Terimalah hakikat bahawa wujudnya kesulitan jika terlalu mengharapkan sesuatu perkara dalam hidup, terhadap diri anda dan orang lain. Jika anda terlalu berharap, kedukaan dan kekecewaan akan menjadikan anda sedih dan berkelakuan hilang sabar.

Saturday, January 8, 2011

Antara 9 Siti yang patut dicontohi..

Bismillahirrahmanirrahim… Assalamualaikum w.b.t...
1) Siti Khadijah
- Beliau merupakan isteri Rasulullah s.a.w yg melahirkan anak2 Rasulullah, setia dan menyokong Rasulullah walaupun ditentang hebat oleh org2 kafir dan musyrik, menghantarkan makanan kpd Baginda ketika Baginda beribadat di Gua Hira'.

2) Siti Fatimah

- Anak Rasulullah yg tinggi budi pekertinya. Sangat kasih dan setia kpd suaminya Ali karamallahu wajhah walaupun Ali miskin. Tidur berkongsikan 1 bantal dan kdg2 berbantalkan lengan Ali. Rasulullah pernah b'kata aku takkan maafkan kamu wahai Fatimah sehinggalah Ali maafkan kamu.

3) Siti A'ishah

- Beliau isteri Rasulullah yg paling romantik. Sanggup berkongsi bekas makanan dan minuman dgn Rasulullah. Di mana Nabi s.a.w minum di situ beliau akan minum menggunakan bekas yg sama.

4) Siti Hajar

- Isteri Nabi Ibrahim yg patuh kpd suami dan suruhan Allah. Sanggup ditinggalkan oleh Nabi Ibrahim atas suruhan Allah demi kebaikan. Berjuang mencari air utk anaknya Nabi Ismail (Pengorbanan seorg ibu mithali).

5) Siti Mariam

- Wanita suci yg mmg pandai menjaga kehormatan diri dan mempunyai maruah yg tinggi sehingga rahimnya dipilih oh Allah s.w.t utk mengandungkan Nabi Isa.

6) Siti Asiah

- Isteri Firaun yg tinggi imannya dan tidak gentar dgn ujian yg dihadapinya drpd Firaun Laknatullah.

7) Siti Aminah

- Wanita mulia yg menjadi ibu kandung Rasullullah. Mendidik baginda menjadi insan mulia.

8) Siti Muti'ah

- Isteri yg patut dicontohi dan dijanjikan Allah syurga untuknya kerana setianya kpd suami, menjaga makan minum, menyediakan tongkat utk dipukul oleh suaminya sekiranya layanannya tidak memuaskan hati, berhias dgn cantik utk tatapan suaminya sahaja.

9 ) Siti Zubaidah

- Wanita kaya dermawan yg menjadi isteri Khalifah Harun Al-Rashid. Sanggup membelanjakan semua hartanya utk membina terusan utk kegunaan org ramai hanya niat kerana Allah s.w.t.

* 9 Siti ini adalah petikan drpd kata2 Ustazah Siti Norbahiah Mahmud dlm rancangan Halaqah TV9 bertajuk 'SITI IMPIAN'. Adakah kita tergolong antara Siti2 ini? Tepuk dada tanya iman. Sama2 kita tingkatkan ilmu kita utk menjadi insan yg lebih baik di Bumi Allah ini, insyaAllah...amiin.. sesungguhnya inilah wanita yg perlu kita semua contohi...=)

Wednesday, January 5, 2011

Salam Taaruf...(Senyum)...=)

Bismillahirrahmanirrahim...Assalamualaikum...Sahabat, ketika seuntai senyum menghias di antara dinding-dinding hati kita mungkin krna kita sedang mendapat kebahagiaan. Lalu, pernahkan kita merebahkan sejenak keluangan dunia kita untuk merenung kembali, siapa yang memberi kebahagiaan itu?. Allah. Dialah Rabb yang memberikan kita semua kebahagiaan ini.
Sahabat, hari ini ataupun esok, tanamkanlah benih-benih kebahagiaanmu diantara dinding-dinding dunia yang semakin kusam dengan noktah-noktah ketidakadilan.
Dan satu hal yang perlu kita ingat selalu, kebahagiaan kita tak akan pernah bernilai pahala jika kita egois untuk menghormati sesama sendiri. bagilah kebahagiaanmu dengan orang-orang yang ada disekelilingmu.
Seutas senyum ikhlas yang terukir dari wajah kita boleh jadi akan memberi perubahan bagi sesiapa di sekelilingimu.. Jangan pernah remehkan sebuah erbuatan kecil. Kerana dari hal kecil lah, hal besar akan tercipta.
Maka, saya hanya ingin mengajak, marilah kita mulai detik demi detik ini dengan senyum kesyukuran atas kebahagiaan yang telah Allah hadiahkan untuk kita :-)

salam ta'aruf dari saya....hehe..
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...