Thursday, September 22, 2011

Hadiah...

Bismillahirrahmanirrahim… Assalamualaikum w.b.t...
Alhamdulillah, hari ni dah abes trial.. so, mula lah nak mengadap benda segi 4 ni...=)..
Baca tajuk entry ni mesti ingat hari jadi kan?? Hari ni bukan hari jadi sesiapa..  Tapi inilah hadiah yang boleh kita berikan pada sesiapapun tak kira hari dan waktu. Jom same2 kita tengok...



Sekian..Wassalam..

Kek Lapis Kejayaan..

Bismillahirrahmanirrahim… Assalamualaikum w.b.t...






BAHAN-BAHAN:
1 mangkuk cita-cita dan impian
1 1/2 Cawan kesabaran dan keazaman
3 Gelas kemahuan
1 2/3 mangkuk kerajinan
2 Camca besar rehat
6 Sudu usaha
Doa secukup rasa




CARA-CARA MEMBUAT:
Mula-mula masukkan satu mangkuk cita-cita atau impian ke dalam study room, campurkan 1 1/2 cawan kesabaran dan keazaman, kacau hingga sebati. Biarkan ia seketika. Bila ia kembang, masukkan pula 1 2/3 mangkuk kerajinan, kacau dengan sepenuh hati, sekiranya kek anda terbantut masukkan sedikit demi sedikit 1 kilo kesabaran, ayakkan bersama 6 sudu usaha dan 3 gelas kemahuan anda itu di dalam library dan tuangkan adunan tadi, kacau dan tambahkan 2 camca besar rehat berserta dengan doa secukup rasa. Sekarang kek anda akan dibakar. Dalam masa ini, anda haruslah kekalkan kecekalan dan usaha kerana kek anda mengambil masa empat atau lima tahun untuk masak. Kek ini sesuai dihidangkan di majlis kenduri bersama air mata kejayaan. Anda boleh mengajak teman untuk meraikannya bersama-sama. Lebih indah jika dihiasi di atas meja "menara gading".




Note: kalau nak dapatkan kek yang cantik dan elok, jauhilah dari air mata putus asa walaupun setitik. Oleh sebab kek kejayaan ni amat susah nak buat, syabas kepada sape2 yang Berjaya membuatnya dengan baik.
Selamat menduduki peperiksaan dengan tenang…
Semoga sentiasa dalam petunjuk dan rahmat Allah…
Teruskan berusaha…
Serlah kan pergantungan kita kepada Allah setiap saat dan ketika…

Sekian dan selamat mencuba. :-)

Wednesday, September 21, 2011

Doaku Seiring Penantian..



Bismillahirrahmanirrahim… Assalamualaikum w.b.t...
Aku biarkan hatiku bermadah..huhu…Aduhai, apa nak berlaku hari ini… Hatiku terasa sayu…Aku berdoa utk seseorang insan yg akan menjadi sebhagian dari cerita dalam hidupku.. seseorang yg sungguh mencintaiMu lebih dari segala sesuatu. ..seseorg insan yg akan meletakkanku pada tempat di hatinya setelah Engkau, Rasul Mu, Jihad di jalan Mu, keluarga dan cita-cita(maaf andai salag). Seseorg yg hidup bukan utk dirinya sendiri, tetapi utkMu.

Kejelitaan, ketampanan, dan daya tarikan fizikal tidaklah penting yg penting adalah sekeping hati yang sungguh mencintaiMu dan sentiasa bertaqarrub kepadaMu dan berusaha menjadikan sifat-sifatMu ternukil pada keindahan dirinya.dan dia haruslah mengetahui bagi siapa dan utk apa ia hidup sehingga hidupnya tidaklah sia-sia.

Seseorg yang memiliki hati yg bijak tidak hanya otak yg cerdas. seseorg yg tidak hanya mencintaiku tetapi juga menghormatiku. seseorang insan yg tidak hnya menyayangiku tetapi juga dapat menasihatiku ketika aku berbuat salah. seseorg yg mencintaiku bukan kerana paras rupaku tetapi kerana hatiku. seseorg insan yg dapat menjadi sahabat terbaikku dalam setiap waktu dan keadaan. seseorg yg dapat membuatkanku merasa sebagai seorang muslimah ketika aku di sisinya.

Rabbi....
aku tidak meminta yg sempurna namun aku meminta dan berdoa seseorang yg seadanya sehingga aku dapat lengkapkan kesempurnaanya di mataMu. seseorg yg mengimpikan sokonganku sebagai peneguhnya. seseorang insan yg mengharapkan doaku utk kehidupannya. seseorang yg menginginkan senyumanku utk mengatasi kesedihannya. seseorang yg memerlukan diriku utk membuat hidupnya menjadi sempurna.

Rabbi...
aku juga meminta, Buatlah aku menjadi seorang mujahidah yg dapat membuatnya bangga. berikan aku hati yg sungguh mencintaiMu sehingga aku dapat mencintainya dengan sekadar cintaku. Berikanlah sifat yg lembut sehingga keyakinanku dtg dariMu. Berikan aku tangan yg berkah sehingga aku selalu mampu berdoa utknya. Berikanlah aku penglihatan yg tajam, sehingga aku dapat melihat banyak hal baik dan bukan hal buruk dalam dirinya. Berikanlah aku lisan yg penuh dengan kata-kata bijaksana , agar aku mampu memberikan semangat serta mendukungnya setiap saat dan tersenyum padanya di setiap pagi.

dan..bilamana akhirnya kami akan bertemu aku berharap kami berdua dapat mengatakan "Betapa Maha Besarnya Engkau kerana telah memberikan kepadaku pasangan yang dapat membuat hidupku menjadi sempurna"

Aku mengetahui bahawa Engkau ingin kami bertemu pada waktu yang tepat, dan Engkau akan membuat segala sesuatunya indah pada waktu yg telah Engkau tentukan. Tuhan layarkanku kearah cintaMu. Tuntuniku mengapai RedhaMu. Rimbunan kasihMu ku berteduh kepadaMu ya Tuhan. Berikan secebis keinsafan, bekalan sepanjang perjalanan,mencari ketenangan...

Amin ya Rabbal 'Alamiiin....

 
==> penantian ini akanku serikan dgn cahaya imanku padaMu .... sesungguhnya hidup dan matiku hanyalah untukMu ... :)

Aku mencintaimu kerana Allah..

Bismillahirrahmanirrahim… Assalamualaikum w.b.t...
hari ni sya nak share sesuatu dengan pembaca semua.... korang smua tahu tak macam mana kita cintakan seseorang tu kerana Allah SWT ?? tak tahu ?? ok, di bawah ni antara pandangan n jawapan yang sya dapat bila sya kemukakan soalan ni di dalam sebuah group di laman sosial... moga dapat manfaat nya ......  ^_^

* apabila dipandang mukanya kita ingat Allah

* kalo cnta kt sseorg krn Allah kte x pndg pd pras rupa yg ad pdanya

* bila hati tertarik pd akhlak dan kata2nya hanya berpandukan Al-Quran dan hadis..

* Kenalah muhasabah diri, dan sentiasa perbaiki diri.. contohnya awk cintakan seseorang, tapi awk tak langgar batas2 yang ditetapkan syarak.. itulah dinamakan cintakan seseorang kerana Allah..

* tanda kita cintakan seseorg krn Allah ialah,. apabila kita mencintai dia,. maka bertambah2 cinta dn kasih syg kita kpd Allah,. satu perasaan yg wujud di dlm hati,.. hingga begitu sukar utk kita jelaskan,.. dan hanya mmbuatkan kita asyik dgn cinta Allah...=)

* nk tau apabila kita mendekati nya dia sentiasa igt kan kita pada allah dan jaga pergaulan..percakapan..batas2 aurat..adab dgn org yg tua dan org muda...selalu mendampingin ulama.. 

* cintakan seseorang kerana Allah pabila betambah cinta kita kepada Islam, bertambah cinta kepada dakwah, bertambah semangat untuk memperbaiki sahsiah diri, bertambah tertingkat amalan kepada Ilahi...sentiasa rindu untuk berdua dengan Allah malam
   hari..


ketahuilah wahai insan yg bertakhta di hatiku~~~
'aku cintakan dia kerana Allah'
sentiasa menjaga batas
syarak,
tidakkan sesekali mahu membiarkan dia lemah dalam
mujahadah
sentiasa berdoa kepadaNya
sentiasa merapatkan diri
kepadaNya
sentiasa mendahulukan hak-hakNya dari hak-hak si
'dia'


jagalah Allah, dan Allah pasti akan menjagamu

jadikanlah
Allah sebagai medium terbaik antara kita dan Dia
kerna hanya Allah yang
memahami dan mengetahui tentang diri kita dan Dia ...


wahai diri,
bersabarlah, dan persiapkanlah dirimu bila tiba masanya...


sabar3...~
===> biar x bertemu dan berhubung tapi kasih dan cinta ku tetap setia padamu..
Ya Allah, kuatkanlah cintaku padaMU agar dapat aku labuhkan cintaku pada dirinya berlandaskan syariatMU... ^_^

Friday, September 9, 2011

SALAM PEPERIKSAAN

Bismillahirrahmanirrahim… Assalamualaikum w.b.t...


Sudah lama benar saya tidak meng'update' blog nie. Sekarang sudah memasuki peperiksaan yg penting dlm diri.. Terlalu cepat masa berlalu, pejam celik sudah hampir 2 tahun saya menuntut ilmu di Tingkatan 6. Masih lagi berbaki beberapa hari lagi sebelum saya tamat belajar. Apa-apa pun saya perlu berusaha bersungguh-sungguh untuk membalas jasa ayah dan emak yang banyak berjasa serta tidak dilupakan penaja pembelajaran saya. Buat rakan-rakan yg sama dgn saya, Salfazrienie Azie, Nurul Hazuwainah, Yenn Evonne, Fadzrina Anizan, Noor Sofiena, Nurazreen Suhaza, Dyg Nurhafiza dan rakan2 yg lain, bittaufiq wannajah buat kalian. Tidak lupa juga adik beradik Siti Nor Aisah dan Umi Zubaidah- semoga kalian dipermudahkan segala urusan dalam menjawab peperiksaan.

Bersedia untuk bertempur di medan ilmu…
Sudah cukup kelengkapan senjata??
Tepuk dada tanya diri ....
Wassalam…
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...