Thursday, October 14, 2010

Warna Hati... coretan dari hati....

Assalamualaikum... Alhamdulillah, diberi kesempatan lagi untuk mencoret sedikit warkah atau ayat pada hari ni... errmmm... nak kongsi ape ari nie ek? hurm.. baiklah, ari ni nak kongsi sedikit nasihat dari ayah... ptg tu kami adik beradik semua ada dkat rumah.. kebetulan adik tak ada kelas... ayah pun datang duduk bersama kami.. tengok ayah macam nak bagi tahu sesuatu.. dan akhirnya ayah pun mulakan ayat...

...Ilmu diibaratkan seperti sebuah cahaya yang masuk dalam ruangan yang kosong yang gelap. Cahayanya akan masuk dan menerangi ruangan tersebut, tetapi kalau ada penghalangan maka cahaya itu tak akan dapat masuk sempurna...sama halnya ...bagi seorang wanita yang dibimbing oleh seorang lelaki... awalnya mungkin cahaya itu akan masuk dengan baik tapi lama kelamaan cahaya itu akan muncul banyak pantulan yang warna-warni..
anakku....sebagai kaum adam, boleh kita menasihati tapi janganlah terlalu keras terutama kepada kaum hawa,kerna kaum hawa berasal dari tulang rusuk yang bengkok..jika engkau didik mereka dengan kasar, mereka akan patah, namun jika dikau biarkan saja mereka, maka mereka akan terus bengkok..didiklah mereka dengan sebaiknya..berikan lah ilmu dengan sebaiknya, kerna mereka amat perlukannya untuk mereka jadikan benteng dalam hidup ini, dan kerna mereka adalah tulang rusukmu.. Jagalah solat dan batasanmu anakku....kerna kamu adalah pemimpin dalam rumah tangga satu hari kelak..
anakku.... sebagai kaum hawa, jagalah solatmu, batasanmu, dan maruah mu... kerna itu penting buatmu..jadilah seorang anak yang patuh kepada orang tuamu, jadilah wanita yang merupakan sayap kiri kepada perjuangan adammu satu hari kelak..bantulah mereka, jadilah seorang isteri yang taat dan satu hari nanti, andai dikau punya anak, didiklah mereka dengan penuh kasih sayang..didik lah mereka menjadi anak yang soleh dan solehah..yang sentiasa patuh pada agama..
ayah tahu anakku.. pabila kamu meningkat remaja, akan timbul satu perasaan terhadap kaum yang bukan sama dengan kalian... ayah tak marah, kerna perasaan itu memang akan muncul.. namun, kalian hendak lah bijak mengawal nya anak2 ku.. bukan perasaan yang mengawal kalian...jagalah batasan kalian.. kalau memang sudah suka sama suka kenal kanlah kepada ayah.. sekurang2nya ayah boleh kenal dgan mereka..dan jagalah perhubungan kalian, jangan sampai timbul fitnah kepada kalian.. untuk anakku hawa, jika dia ingin bertemu dengan mu, biarlah dia ke rumah..jagalah auratmu.. itulah sebaiknya anakku.. untuk anakku adam, jika kamu ingin bertemu dengan si dia, pergilah kerumah nya..jagalah batasan selagi belum ada ikatan... jagalah tingkah laku kalian anakku wahai adam dan hawa... kerna ayah sangat sayang akan kalian.. kalian lah kekuatan ayah..pemberi semangat kepada ayah..

nasihat dari Ayah tercinta,.. luv u Ayah... ^_^..terima kasih banyak2 ayah... kerna sentiasa bersama kami..perasaan rasa bercampur baur bila ayah kata mcm tu...terharu, sedih, dan mcm2 lagi..

semoga memberi bermanfaat utk kita semua... InsyaAllah..=_=



Dan...
untukmu yang bakal menjadi adamku..
andainya satu hari nanti, kita ditakdirkan bersama, melayari bahtera kehidupan, usahkan impikan selaut sutera keindahan, usah kau igaukan kasih menggunung tanpa puncak..Juga usah kau harapkan kesempurnaan diri ini, kerna aku bukan Siti Khadijah, Mahupun permata Siti Fatimah, aku bukan Siti Aisyah, mahupun Ummul Mukminin lain, bukan juga Rabiatul Adawiyah..Mengertilah dengan waras keislaman, aku hanya wanita akhir zaman, yang masih mencuba mempertahankan maruah, dan kesucian diri sebagai muslimah, berlandaskan garisannya..dalam mengharungi kegawatan masa kini yang serba palsu dan penuh onak duri..
Dengan kemampuan sekuman cuma, demi keranaNya semata, tidak ky tagih apa2x darimu, cuma kupohon sebuah pengertian, kejujuran dan kasih sayang suci...bimbinglah daku andai aku tersalah langkah, andai aku keliru...kerna aku masih terlalu lemah dan amat memerlukan bimbingan darimu...InsyaAllah...ku serah kan jodohku pada Mu Ya Allah.. sesungguhnya Engkau Maha Mengetahui..
sekian...wallahualam..

1 comment:

  1. kasih sayang ayah tidak ternilai sekali.. tidak mampu ku ganti dengan apa sekali pun biar nyawa sebagai ganti... ^_^

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...